woensdag 20 mei 2009

The nose knows

Afgelopen vrijdag ben ik weer naar Heemskerk geweest om te speuren. Sicco, Dasha en Ace waren mee. Sicco deed het goed, hoewel hij af en toe wat onzeker was. Ik heb de laatste tijd ook weinig gespeurd en hij was wellicht ook nog enigszins in de ban van de loopsheid van Kalish. Dasha was weer wat aarzelender dan de vorige keer, het starten ging weer niet goed, maar als ze dan eenmaal op gang was ging het wel.

Als laatste ging ik met Ace van start. Cor had tevoren even kort gezegd hoe hij het eerste stuk zou lopen. Nadat ik een seintje kreeg gingen we van start. Ace had er zin in en vertrok met grote snelheid en veel overtuiging. Na korte tijd kwamen we bij een splitsing, waar hij zonder aarzelen naar links ging. Ik had echter in mijn hoofd dat Cor rechts gezegd had, dus leidde ik Ace rustig terug naar de splitsing en liet hem nogmaals het spoor uitwerken. Hij kwam heel braaf terug, sprong over een pluk brandnetels heen naar het rechter pad, maar liep onmiddelijk weer het linker pad in. Toch maar even voor de zekerheid via de portofoon gecheckt en ja hoor, Ace had gelijk, we moesten links. Knappe vent!
Even later vond hij Cor en kreeg zijn verdiende worstje. Het tweede stuk ging ook vol overtuiging en razendsnel. Het laatste stuk begon ook weer erg vlot. Na enige tijd over een redelijk breed onverhard pad gegaan te zijn, dook Ace ineens een heel smal paadje naar links in. Dat leek me meer een wildpaadje en geen echt wandelpad. Ik dacht dus dat Ace wat wildgeur in zijn neus gekregen had en daar achteraan was gegaan. Ik haalde hem daarom terug naar het brede pad en liet hem opnieuw het spoor uitwerken. Hij bleef echter bij zijn besluit, hij wilde persé het kleine paadje in. Dus maar weer even via de porto gecheckt en inderdaad Ace had alweer gelijk! Na wat gekronkel door het bos kwamen we uiteindelijk inderdaad bij Cor uit.

Ja, en dan ben ik dus apetrots op mijn ventje. Zo jong nog en zo zeker in het uitwerken van het spoor. Zelfs als zijn eigenwijze bazin denkt het beter te weten, laat hij zich niet van de wijs brengen. Ace heeft vanwege zijn vreemd gevormde hoofd wel de bijnaam Neus. Dat maakt het gezegde dat men bij speuren gebruikt nog toepasselijker: The nose knows!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten