maandag 13 augustus 2012

Geslaagd experiment

Afgelopen zaterdag bleek dat bij het speuren Kalish vol de verleiding op gaat en Dasha ook (hoewel ik weet dat zij vaak na een aantal meters terugkeert). Kalish heeft ook nog heel weinig op de verleiding getraind, omdat ik tegenwoordig bijna alleen voor mezelf train. Maar daarmee gaat ze het niet redden, er zal ook op verleidingssporen getraind moeten worden. Vandaag heb ik mijn idee in uitvoering gebracht om zelf de verleiding door mijn eigen spoor te lopen. Theoretisch moet dat ook kunnen, omdat honden verschil in leeftijd van sporen kunnen opmerken. Maar tussen theorie en praktijk zit nog wel eens een hikje... Vanmiddag heb ik dus voor beide dames een spoor gelopen. Daarna ben ik een half uurtje met de meute gaan wandelen. Toen heb ik mijn laarzen voor wandelschoenen verwisseld om het niet nog moeilijker te maken dan het al is. Vervolgens heb ik beide sporen 5 keer gekruist. Ik ben er deze keer op alle punten overheen gestapt. Drie uur na het leggen van de sporen mocht Kalish haar kunsten vertonen. Ze liep 5 keer de verleiding op, maar toen ik haar tegenhield, koos ze vlot het juiste spoor. Ik had steeds 5 passen na de verleiding een voorwerp, zodat ik daar kon belonen. Ze liep verder een net spoor uit. Hierna was Dasha aan de beurt. Ook door haar spoor was ik 5 keer gekruist, maar ze liet zich niet één keer foppen. Twee keer zag ik niks aan haar, twee keer hield ze even iets in en een keer checkte ze even kort links en rechts en ging vervolgens verder. Superrots op mijn meisje! Uit de reactie van mijn meiden maak ik op dat het voor de honden niet heel raar is als ik zelf de verleiding loop. En Dasha toont aan dat ze het onderscheid goed kan maken. De komende weken kan ik dus op deze manier Kalish ervaring laten opdoen met verleidingssporen. Ik heb nog 5 weken tot het examen, waarvan 3 weken vakantie. Moet lukken dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten