dinsdag 12 mei 2009

Brutale toeschouwers

Gisteren was ik, voorafgaand aan het lesgeven, even met Kalish aan het trainen. Ze gaat 6 juni VZH examen doen, maar de oefeningen zitten er eigenlijk nog niet helemaal in. De blijf is natuurlijk de laatste tijd een ramp, maar ook het volgen met zit snapt ze nog steeds niet goed, ze gaat steeds af. Gisteren ging het wel beter. Ook de blijf ging erg goed, maar ze was dan ook alleen op het veld.
Ik was aan het trainen op het bijveld, omdat Kalish loops is en ik het de rest van de honden niet te moeilijk wilde maken. Terwijl ik bezig was, zag ik op het andere veld ineens een vos. Hij zat uitgebreid te poepen, midden op het veld. De vos zag mij ook, maakte zijn klusje af en bleef rustig naar me staan kijken met een blik van "ga jij het eerste op de loop of moet ik gaan?". Hij bleef een hele tijd kijken voordat hij uiteindelijk besloot om er dan maar vandoor te gaan.

Het laatste uur waren er weinig cursisten. Omdat ik Sicco ook bij me had, maar daar vooraf niet aan toe gekomen was, besloot ik met hem mee te doen. Dit weekend heb ik hem immers ingeschreven voor de wedstrijd in Deurne. Nadat hij ruim 1,5 jaar niks gedaan had, bleek hij de oefeningen nog verbazingwekkend goed te beheersen. Nu ik echter weer sinds een maand regelmatig met hem train merk ik wel dat hij zijn ritme kwijt is. Hij is fysiek snel moe, maar ook geestelijk heeft hij er moeite mee. Hij wil supergraag, maar kan nog niet goed zijn concentratie behouden. Daardoor vergeet hij hoe het ook alweer ging, gaat fouten maken en wordt daar vervolgens onzeker van. Ook is hij zo mega-blij dat hij wat mag doen, dat hij erg wild en blafferig is en fors kauwt op apporteerblok en sorteerhoutje. Er moet dus getraind worden om hem weer in het ritme te krijgen.
Toen we met de blijf-oefeningen bezig waren zagen we de honden ineens verstrakken en intens naar het eind van het veld staren. Om te zien wat daar was, draaiden we ons om. Tot onze verbazing liep er alweer een vos! Wat een brutaliteit! Met 4 herdershonden op het veld en dan doodleuk over het veld kuieren. Compliment trouwens voor de honden, die alle vier bleven liggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten