maandag 9 mei 2011

Loops gedoe

Van diverse kanten heb ik al gehoord dat het kan, dus dacht ik "dat moet bij mij dan toch ook kunnen". Als je overwicht op je honden hebt, moet het kunnen. Ik vind dat ik wel de baas van het spul ben en volgens mij zijn die zwartjes het met me eens. Dus ben ik het gaan uitproberen...
Waar gaat dit over? Nou, over loopse teven in combinatie met reuen.Vanaf een dag of 9 in de loopsheid liet ik voorheen beide partijen (reuen en teven) apart uit. Maar dat is best een gedoe, want de partij die thuis blijft brult de boel bij elkaar. Nu hoorde ik van diverse mensen dat ze de teef gewoon meenemen aan de lijn en de reuen vertellen dat ze er niet op mogen duiken. Dus dat ben ik gaan proberen.
doorgaans heb ik het hele spul los, maar dat is met een hoog-loopse teef geen goede optie. Die muts blijft continu staan met de staart opzij of ze rent een eind vooruit en doet het daar. Ja, dan kun je de boel niet controleren. Maar aan de lijn gaat het eigenlijk best goed. Vanaf huis heb ik ze allemaal aan de lijn en zolang ik doorloop, lopen ze redelijk netjes mee. Die enkele neus die bij Dasha achterin haar kont duikt kan ik met een enkel commando terug laten trekken. Bij het bos gaat alles, behalve Dasha los. Ik vertel de reuen dat ze door moeten lopen en dat doen ze redelijk netjes. Ik moet het wel vaak herhalen, afhankelijk van hoe interessant het stuk is waar ik loop. Maar goed, het is ook de eerste keer dat ik dit zo doe. Als ik mijn rondje gehad heb, mag Dasha nog even los. Inmiddels is ze ook wel zover dat ze aan de riem haar behoefte doet. Gelukkig maar, want vanavond los was niet zo'n succes. Ze bleef alleen maar met haar kont voor de reuen staan. Die werden natuurlijk helemaal gek, dus heb ik haar maar snel weer aan de riem gedaan en ben doorgelopen.
Thuis is het even een gedoe om alle riemen af te doen zonder dat de reuen massaal op hun liefdesobject duiken. Maar dat gaat vrij goed. Ik doe eerst de reuen de riem en halsband af en roep ze dan mee naar achter, waar ze veilig achter gesloten deur verdwijnen. En dat doen ze braaf.
Maar deze loopsheid heb ik meer problemen met de teven, want die zijn het zat om de hele tijd alleen te zitten. Ik ben namelijk vooral aan de reuen-kant, want als ik dat niet doe, jodelen die de boel bij elkaar.
Nog twee daagjes, dan ben ik er weer vanaf. En deze zomer gaan beide dames geholpen worden, dus dan zijn we er voor een aantal jaren vanaf. Ik heb er lang niet aan gewild, maar zowel ik als mijn roedel hebben er teveel van te lijden om teven intact te laten zonder dat je er nog mee fokt. Deze zomer krijgen ze beide een zogenaamde laparoscopische sterilisatie. Minimale ingreep, maximaal profijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten