zondag 5 september 2010

Speurneus

Vandaag heb ik weer genoten van de speurprestaties van Dasha. Omdat ons speurveld gemaaid was en het gras er nog op lag, konden we daar niet speuren. Ernaast ligt een veld van Staatsbosbeheer en daar hebben we dus op gespeurd. Maar dat is vrij klein en we moesten er 4 honden op kwijt. Dus werden het kleine sporen. Omdat er niemand was om een verleidingsspoor uit te lopen besloten een clubgenoot en ik om onze sporen door elkaar te leggen. Beiden trainen we voor speurhond en daar hoort een verleidingsspoor bij. Dus liepen we beiden aan één kant van het veld naar achteren, makten daar een scherpe hoek (spits van 45 graden) en liepen schuin over het veld terug. Daar kruisten onze sporen. Vervolgens maakten we een bijna rechte hoek en liepen terug naar ons speurpaaltje. Dus kruisten onze sporen nogmaals.

Na een uur ging mijn clubgenoot als eerste het spoor uitwerken. Haar hond liep keurig en negeerde de verleiding. Dat was op zich al een prestatie, want de verleiding op zijn spoor was het spoor van zijn eigen bazin!

Vervolgens was ik met Dasha aan de beurt. Ook bij haar was het verleidingsspoor een spoor wat door mij gelegd was. Maar vervolgens was mijn clubgenoot met haar hond nogmaals over die verleiding heen gegaan en lag er dus een zeer vers spoor over van dezelfde persoon als die Dasha's spoor gelegd had! "Kan dit wel?" Vroeg mijn clubgenoot. "op zich moet het kunnen, de sporen verschillen flink in leeftijd en dus geur. Maar we zullen zien hoe het gaat." was mijn antwoord. Om het niet helemaal onmogelijk te maken was ik niet meegelopen met mijn clubgenoot op het stuk waar het kruiste met het spoor voor Dasha.

Dasha begon wat aarzelend, werd afgeleid door de vele (wild)sporen die er lagen. Maar geleidelijk kwam ze in haar ritme. de hoekjes werkte ze redelijk netjes, mar volledig zelfstandig uit. De eerste verleiding negeerde ze volledig! Knap hoor! De tweede keer dat ze de verleiding passeerde werd ze er wel door afgeleid, omdat de hoek tussen spoor en verleiding minimaal was. Maar ze liet blijken dat ze toch wel door had dat de verleiding anders rook. Na wat zoeken pakte ze toch het juiste spoor. ik was weer super trots op mijn meisje!

Natuurlijk deed ze ook dingen fout. Ze overliep wat voorwerpen, want ze had duidelijk weer zo'n dag dat ze geen interesse had in de voorwerpen. Ook ging ze ergens liggen waar geen voorwerp lag. Dat lag wat eerder. Ze had hem geroken en haar hersenen zeiden haar "voorwerp, je moet liggen". En dat deed ze dus zodra dat tot haar hersenen doordrong. Dat was dus een meter verder... Erg grappig en niet iets waar ik me druk om maak. Ik weet namelijk niet of Dasha ooit zover komt dat ze Speurhond 1 haalt, omdat ze te weinig zelfvertrouwen heeft om echt door te zetten. Als het echt moeilijk wordt met een 3 uur oud spoor, weet ik niet of ze dat aan kan. Maar we hebben samen lol en daar gaat het om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten