vrijdag 20 februari 2009

Heemskerk

Vandaag ben ik weer naar Heemskerk geweest om te speuren bij de SpeurInstructieSchool (SIS) van Cor Oldenburg. Van oorsprong speurde ik daar alleen met Dasha. Die heeft echter een vreemde dip doorgemaakt, waar ze maar moeilijk van herstelt. Ze speurt overal met veel enthousiasme, maar in Heemskerk blokkeert ze iedere keer. We kunnen er niet achter komen wat het is of is geweest. Het gaat wel beter, maar of ze daar ooit weer het niveau gaat halen dat ze had, is niet zeker. Het probleem voor mij is, dat ik graag een speurcertificaat bij de SIS wil halen met een van mijn honden, omdat dat een vereiste is om de vervolgcursus voor speurinstructeur te gaan doen (de basiscursus heb ik al gedaan en ik wil graag verder). Omdat ik Dasha niet wil belasten met de druk dat ze een certificaat "moet" halen (op dat soort momenten blokkeert ze trouwens op zeker), besloot ik om ook met Sicco te gaan speuren. Dasha een uurtje en hij een uurtje. Dat gaat super, hij vindt het prachtig en doet het erg goed. Helaas heeft hij vorig jaar de kruisband van zijn linker knie afgescheurd, nadat hij een jaar eerder die van zijn rechterknie had afgescheurd. Twee operaties verder gaat het wel goed met hem, maar hij is conditioneel nog niet de oude en mankt nog wat. Ik speur dus nu even niet langer dan een half uur. en dus heb ik een half uurtje over en dat mag Ace opvullen.

Vandag begon Sicco en hij deed het weer erg goed. Ik kon hem ook goed lezen, d.w.z. ik zag goed aan hem wanneer hij het spoor bijster was en wanneer hij even een overload had (dus teveel lucht, waardoor hij even niks meer ruikt).
Ace mocht daarna en met zijn 8,5 maand doet hij het verbazingwekkend goed. Hij kan zich goed concentreren en is zeer gemotiveerd. Ook bij hem kon ik het vrij goed inschatten wanneer hij goed en fout zat. Beide mannen was ik erg tevreden over.

Hierna had Dasha een uurtje tijd. Tja, wat zal ik zeggen. Ze ging slechter dan de vorige keer, wilde weer niet starten. Ze blijft dan staan en kijkt je aan. Het is alsof er ergens iets is dat haar tegen houdt. Toen ik rustig was gaan lopen, pakte ze het wel op. Maar ze was afgeleid door van alles en nog wat en had de kop er niet goed bij. Bij haar kan ik ook niet goed zien of ze nu goed of fout zit en ik denk dat ze dat vandaag ook slecht aangaf. We zaten op een gegeven moment totaal op het verkeerde pad. Cor suggereerde na afloop dat ze wellicht loops moet worden. Dat kan inderdaad in maart gaan gebeuren, dus de hormoontjes zouden meegespeeld kunnen hebben, want zo afgeleid heb ik haar nog niet eerder meegemaakt.

Tja, en nu zit ik met een probleem. Hoe moet ik dat in de toekomst doen als Sicco weer een uur gaat speuren? Dasha wil ik eigenlijk haar speur-uurtje niet afnemen, maar Ace heeft het echt in zich, daar wil ik ook mee door. Maar drie uur speuren is toch een beetje te begrotelijk... Maar als Dasha in Heemskerk aangeeft het niet aan te kunnen of het niet leuk te vinden... Dasha terug naar een half uurtje? En wat als Ace wat ouder is en ook naar een uur zou moeten gaan? Ik weet het nog niet... ik denk er nog even wat verder over na.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten