donderdag 26 februari 2009

Rally-O

Gisteren heb ik de eerste les Rally-O gehad met Ace. Rally-O, ofwel Rally-Obedience, is een uit Amerika overgewaaide vrij nieuwe sport. Het wordt wel een combinatie genoemd van G&G en agility, omdat het gehoorzaamheidsoefeningetjes zijn in een parcoursvorm. Verschil met de G&G is dat je wel mag praten en je hond mag aanmoedigen. Het is dus wat vrijer en vrolijker. Bij Speed (onze hondenschool) wordt dit nu gegeven en ik wilde metAce wel meedoen. Enerzijds om het zelf een beetje te leren kennen, anderzijds omdat het me leuk leek om zo met Ace nog wat aan de gehoorzaamheidstraining te doen.

De Rally-O wordt gegeven op hetzelfde moment dat er ook agility is. Om te voorkomen dat dit elkaar stoort, zetten we een lang net uit, zodat het Rally-O deel afgescheiden is van de rest. Ondanks dat had ik wel het idee dat Ace erg afgeleid zou zijn. Maar dat is dan meteen een kans om hem te leren ook te gehoorzamen als er veel rondom hem gebeurt. Thuis en bij het appèl van de IPO-training heb ik al gemerkt dat hij er na een paar keer aan went en dan best goed aanspreekbaar is. Dus ach, geef hem een paar lesjes en dan moet het kunnen.

De les werd begonnen met een klein parcoursje om de cursisten te laten ervaren wat Rally-O eigenlijk is. Ace was slecht aanspreekbaar en erg opgewonden, enerzijds van de agility, maar anderzijds en vooral van het nieuwe groepje, dat ook redelijk opgefokt was (althans in het begin). Het groepje was gelukkig niet zo groot (5 combinaties). Hierna gingen we steeds wat korte oefeningetjes doen en kregen we elk onze eigen opdrachten te doen. Daar ging het al wat beter en kreeg ik weer contact met mijn ventje.
Uiteindelijk was ik voor een eerste keer eigenlijk best tevreden. Natuurlijk kan Ace meer dan hij liet zien, maar ik had eigenlijk minder verwacht. Ik weet dat hij na een paar lesjes vanzelf beter gaat opletten, dus het wordt vast nog wel wat. De training zelf had ik me nog weinig van kunnen voorstellen en ik wist ook niet wat ik kon verwachten: zou het leuk zijn of zou het juist saai zijn? Ik vond het leuk, althans, met een beginnende hond zoals Ace kon ik lekker bezig zijn. Dus voor mij geslaagd. En aan de kwispelstaart van Ace te zien had hij het ook naar zijn zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten