maandag 21 december 2009

Kapot oor


Jelle heeft weer een kapot oor. Dat is niet voor het eerst. Hij en Sicco hebben vrij regelmatig mot. Of eigenlijk, Sicco geeft Jelle op zijn kop als die weer eens niet de gepaste afstand bewaart van hem. Sicco is de roedelleider. Jelle accepteert dat wel, maar hij is niet zo goed in de hondentaal en haalt zich daardoor regelmatig de woede van de roedelleider op de nek. En Sicco is de laatste tijd niet zo in vorm en regelmatig wat uit zijn hum. Er is ook teveel in zijn leven gebeurd, hij kan het nog geen plekje geven: zijn blessures en daardoor het einde van zijn sportcarrière, de roedeluitbreiding met eerst 2 en nu dus nog maar 1 reutje, het verlies van zijn geliefde baas, een verhuizing... Alles heeft hem erg onzeker gemaakt, waardoor hij zijn positie als roedelleider eerder bedreigd ziet en hem feller verdedigt.
Als Sicco vindt dat Jelle over de streep gaat, dan pakt hij hem in de nek. Helaas zit dan bijna altijd Jelle's oor ertussen. Doorgaans doe ik er niks aan en herstelt het netjes.
Jelle was eigenlijk net hersteld van een pijnlijk oor ten gevolge van zo'n incident. Helaas voor hem was het vandaag weer raak. Ik had te laat door dat zijn oor weer flink getroffen was. Ik kwam er pas achter toen ik een flink bloedspoor op de grond zag. Toen bleek dat er weer een lapje vel van het oor los zat. Tja, wat nu. Het was duidelijk niet een wond die gehecht kon of hoefde te worden, maar het bloedde toch wat te veel om het zo te laten. Wat zou een dierenarts eraan doen? Waarschijnlijk inpakken om het bloeden te stelpen. Ik besloot er een stuk leukoplast op te plakken om zo tevens het wat loshangende vel te fixeren op de wond. Op deze manier kan er geen vuil in en ontstaat er hopenlijk geen wild vlees of zo. Jelle vindt het goed, hij heeft eigenlijk geen last van de "plakker".

Pas later zag ik dat Jelle in de keuken en de huiskamer met zijn kop geschud had voordat ik het oor verbonden had. Het bloed zat letterlijk (!) tegen het plafond. Ik moest dus flink boenen om de muren, vloeren, kasten, schemerlampen, afvalbakken en keukenkastjes en deuren weer schoon te krijgen. Wat een ravage, zeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten