woensdag 7 juli 2010

Ze kent écht alles nog!


In 2007 heb ik met Dasha G&G2-examen gedaan. Ze was er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor, maar ik wilde een gokje wagen. Ze zou kort daarop een nestje krijgen en dan vind ik dat wel leuk staan in het rijtje credits. Ze haalde het niet, hetgeen niet echt een verrassing was. Het was immers een gokje en Dasha kan heel slecht tegen examen- of wedstrijd-druk. In datzelfde jaar ben ik ook gestopt met wedstrijden, omdat ze er als een geslagen hond bij liep. Daar werd niemand blij van dus, stoppen was de enige juiste optie. Ik heb nog wel korte tijd doorgetraind, omdat ze dat wel leuk vond (vooral de worst dan...). Maar toen veranderde de groepsindeling bij de hondenschool waar ik toen liep. Het toch al kleine veldje werd nog drukker en het werd voor Dasha te chaotisch. Dat trok ze niet, dus ben ik helemaal met G&G gestopt en heb haar volledig op het speuren gezet. Haar G&G-startlicentie heb ik niet verlengd.

Recent wilde een collega-trainster een lesje met mij meelopen en omdat ze geen hond had, mocht ze Dasha lenen. Dasha vond het geweldig, scoorde lekker worst en deed het prima. Toen de terug-plaats kwam zei ik tegen mijn collega-trainster: "ze heeft het in geen 3 jaar gedaan, dus ik weet niet of ze het nog weet". Nou, ze wist het dus prima! Zonder enige aarzeling voerde ze de oefening volledig correct uit. Uit nieuwsgierigheid liet ik haar nog wat dingen doen en dat ging allemaal vlekkeloos: hoog-apport, metaal-apport, volgen met zit, volgen met af. Ongelofelijk!

Gisteren en vandaag heb ik het nog even verder getest. Dasha kent dus écht alle oefeningen van de G&G2 nog op precies hetzelfde niveau als destijds ten tijde van haar examen. Afstands-appèl ging ze toen teveel naar voren en dat doet ze nog steeds. Afstoppen deed ze toen bijna niet en dat doet ze nu wel. Ze is dus zelfs beter dan toen! Drie jaar écht stilgelegd, een nestje tussendoor gekregen en allerlei andere dingen meegemaakt, maar mijn prutsmutsje weet het allemaal nog precies! Onwaarschijnlijk! Ik sta echt versteld!

Tja, en nu ben ik dus aan het twijfelen... Dasha is ondertussen wel veel makkelijker naar mensen geworden. Het is en blijft een stresskipje, maar misschien zou ze met een beetje extra training alsnog dat G&G2 kunnen halen.... Maar dan moet ze weer examen doen en dan blokkeert ze weer... Maar misschien is dat nu ook minder dan toen...
Ik twijfel. Ik ga eerst maar weer eens wat met haar trainen. Ik wil graag dat diplomaatje, Dasha wil alleen maar worst. Maar ze geniet ook van de aandacht, dus wellicht wil ze daar ook voor werken?
Ik weet het niet. Eerst maar eens kijken of ze met minder voer het nog steeds leuk blijft vinden. En dan zien we wel weer.
Maar ze blijft me verbazen, mijn slimme meisje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten