donderdag 9 april 2009

De strijd tegen tand-aanslag

Mijn eerste twee Groenendelers hadden bij het ouder worden wat aanslag op de tanden. Dat werd als normaal beschouwd. De huidige generatie heeft er ook last van, maar het lijkt steeds vroeger te beginnen. Bij Jelle haal ik er regelmatig de krabber langs en ook Sicco en Dasha ondergaan deze behandeling met enige regelmaat. Toch lijkt de tandsteen er steeds sneller op te komen. Ook Kalish had met haar 1,5 jaar al verontrustend veel aanslag. Toen zelfs de twee boys al duidelijk tandsteen hadden, vond ik het toch echt te gek worden. Die zijn pas 10 maanden! Zo vroeg heb ik dat nog nooit gezien bij een van de honden. Ander voer? Ik heb al jaren ProPlan, dus dan zouden ze de samenstelling gewijzigd moeten hebben. Het enige wat ik kan verzinnen is, dat we tegenwoordig bijna standaard met Rodiworst trainen, terwijl we vroeger vaak brokjes of Frolic gebruikten.

Maar dan nog, dat kan zo niet door gaan. De dierenarts adviseert tandenpoetsen. Dat heb ik ook wel gedaan, maar om nu 6 honden elke dag te poetsen... dat ga ik niet redden, dat sloft er toch bij in. Beetje kansloze actie dus.
Nu hoor je wel dat honden die Barfen geen last hebben van aanslag. Vooral als ze botten krijgen houden ze de tanden ermee schoon. Er werd aangeraden om met kip te beginnen. Honden die het niet gewend zijn hebben hier de minste problemen mee. Vorige week hebben de vriendjes daarom allemaal een kippenbout gekregen. Nou, dat vonden ze geweldig! Het ging er vlot in en ze hielden niks over. Jelle had hem als eerste op. Daarna Sicco, Ace, Auke en Kalish. Dasha deed er wat langer over, maar ook bij haar ging het er in één keer in.



Natuurlijk kun je van zo'n kippenboutje niet verwachtend dat de meute weer een stralend gebit heeft, er zal enige herhaling moeten optreden. Afgelopen week konden we aan verse runderbotten komen. Ook dat was feest! Het hele stel in de buitenren, want die botten-troep moet ik niet in huis. Daar kregen ze elk een flink stuk. Kalish dook er meteen mee weg in een mand achterin de ren. Dasha wil echt niet in de ren en die kreeg dus een stukje bot op het erf.



En dan is natuurlijk de vraag: doet het al iets op de tanden? Ja, vooral bij Kalish. Die heeft weer een prachtig schoon gebitje. Zij is ook degene die het meest heeft zitten knagen en zelfs witte ontlasting had. De rest is minder fanatiek en dar is dus ook minder te zien aan de tanden. Toch heb ik het idee dat er verbetering is bij allemaal. Dit lijkt dus echt wel de weg om de tandjes weer mooi te krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten